22.09.2021

Коломойський вкрав аеропорт Дніпра. Як таке могло статися?

Кілька тижнів тому державне підприємство Фінансування інфраструктурних проектів розірвало угоду з компанією Альтіс-Констракшн на будівництво аеродрому Міжнародного аеропорту Дніпро за 3,95 млрд гривень і оголосило новий тендер на ці роботи очікуваною вартістю 5,71 млрд гривень. Як Коломойський вкрав аеропорт Дніпра? Про це повідомляє Міськрада з посиланням на Цензор.нет.

Профільні журналісти підозрюють, що за розривом попередньої згоди варто не тільки бажання прискорити роботи по будівництву, які по суті не ведуться, але і поживитися на маржі.

Втім, є ще одне питання, яке по суті є ключовим навколо всіх розмов по дніпровському аеропорту: а чи належить взагалі державі основний елемент цілісного майнового комплексу аеропорту Дніпра злітно-посадкова смуга і хто буде на ній заробляти після реконструкції?

Рішення РНБО, яке не виконали за 12 років
Проблема з визначенням форми власності цілісного майнового комплексу дніпровського аеропорту виникла не при президенті Зеленський і навіть не при президенті Порошенко, у якого мер Дніпра Борис Філатов просив державної допомоги на будівництво в 2018.

Проблемою аеропорт Дніпра став набагато раніше.

Так, ще в травні далекого 2008 року Кабмін схвалює Державну програму розвитку аеропортів, згідно з якою було передбачено:

залишення всіх аеродромів в Україні (основним елементом яких і є злітно-посадкова смуга) виключно у державній власності;
збереження державної власності аеропортів Бориспіль, Бердянськ, Львів і Дніпропетровськ.
Вже через 2 місяці, в травні 2008 року, РНБО приймає рішення, згідно з яким в місячний термін цілісний майновий комплекс аеропорту Дніпропетровськ повинен був бути переданий на баланс нового, спеціально створеного державного підприємства «Міжнародний аеропорт Дніпропетровськ».

Зазначене рішення РНБО повністю співвідносилося з затвердженою КМУ програмою розвитку аеропортів.

Минуло трохи більше року, і вже в 2009-му, в результаті незрозумілих підкилимних процесів, концепція РНБО щодо майбутньої долі дніпровського аеропорту в корені змінилася.

До вирішення РНБО від 2008 року були прийняті окремі зміни пункт про передачу цілісного майнового комплексу аеропорту Дніпропетровськ на баланс нового державного підприємства зник.

Зате з'явився пункт, згідно з яким приватним інвесторам була дозволена приватизація державної компанії Дніпроавіа, на балансі якої і перебував тоді Дніпровський аеропорт.

Інвестором, який виявився найспритнішим у цій приватизації, стала компанія Галтера, яка, згідно з численних розслідувань активістів, була і є пов'язаною з персоною Ігоря Коломойського.

Втім, формально в цьому другому рішенні РНБО від 2009 року все ще було зазначено застереження про те, що після приватизації цілісного майнового комплексу аеропорту Дніпропетровськ приватним інвестором, він все ж повинен був повернути державі злітно-посадкову смугу і аеронавігаційне обладнання.

Згідно офіційних відповідей державних органів на публічні запити, зокрема, від профільного Міністерства інфраструктури України та Міністерства оборони України, обидва міністерства офіційно відзначили, що не мають ніяких прав власності на жодні об'єкти, розташовані сьогодні на території цілісного майнового комплексу дніпровського аеропорту.

тобто, через більш ніж 10 років з моменту прийняття РНБО рішення (у зміненій редакції 2009 року) про передачу хоча б злітно-посадкової смуги в державній власності це рішення так і залишається невиконаним компанією Галтера.

< p>

Приватизація державних 94,5% акцій Дніпроавіа в складі однойменної авіакомпанії та аеропорту Дніпра відбулася на конкурсі 28 серпня 2009 г.

Після підписання договору ТОВ Галтера взяло на себе зобов'язання щодо інвестування в аеропорт Дніпра 882,1 млн грн, в тому числі 107 млн. грн. на реконструкцію злітно-посадкової смуги.

У 2015 році Фонд держмайна (в розпал протистояння команди президента і Ігоря Коломойського) провів перевірку виконання умов договору купівлі-продажу акцій Дніпроавіа і виявив невиконання умов договору, про що був складений акт. Також в тому ж році частина об'єктів аеропорту було передано рішенням Кабміну в розпорядження Міноборони (але не у власність держави).

1 жовтня 2015 Фонд держмайна направив ТОВ Галтера пропозицію про розірвання договору та прохання сплатити штраф і пеню в розмірі 221,4 млн грн. за невиконання зобов'язань, передбачених договором, а також повернути акції Дніпроавіа.

У 2017 Господарський суд Дніпропетровської області задовольнив позов Фонду держмайна до Галтера, але програв апеляцію. А вже в 2019 Господарський суд Києва відмовив Фонду державного майна в розірванні договору з ТОВ Галтера.

У своєму рішенні суд вказав:

«Ізаналіза змісту п.11.1.2 (передача злітно-посадкової смуги, радіомаякову системи РМС СП 80 М і землі ред) договору вбачається, що зазначеним пунктом договору не були визначені орган або відповідної установи, яка діє від імені та в інтересах держави, і якої відповідач зобов'язаний передати майно «.

У той же час Галтера надала суду документи, які доводили, що протягом дії зазначеного договору вона неодноразово зверталася як до Фонду державного майна України, так і в інші державні органи, про готовність передачі злітної смуги, адже Державний орган, якому це майно повинно бути передано, неодноразово змінювався.

Також суд прийняв пояснення компанії, що проведення АТО і використання аеродрому військовими завадило їй інвестувати в реконструкцію злітно-посадкової смуги передбачені договором кошти. Компанія витратила лише 142 мільйона, що в 18 разів менше обіцяного.

В кінці кінців Галтера виграла у ФДМ в суді.

Після цього вже прокуратура міста Києва, не погоджуючись з рішенням, звернулася до Північного апеляційному господарському суду за апеляційною скаргою, в якій просила скасувати рішення Господарського суду міста Києва.

Але 23 січня 2019 Північний апеляційний госпсуд залишив без змін рішення господарського суду Києва.

7. травня 2020 Фонд держмайна програв ще й у Верховному суді.

Серед іншого Верховний суд визнав, що після того як розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1136-р від 04.11.2015 було визначено перелік будівель і споруд аеродрому, які передаються від ВАТ АК Дніпроавіа в державну власність до сфери управління Міноборони, відбулася зміна переліку майна щодо того , що зазначено в початковому договорі.

Зокрема, радіомаякову систему РМС СП-80М (інвентарний номер 50059) замінено на диспетчерський пункт системи посадки (інвентарний номер 19) і будівля радіолокаційного ретранслятора ближнього маяка (інвентарний номер А79), що виключало можливість виконання ТОВ Галтера цієї умови угоди в редакції, яка була визначена сторонами при укладенні договору, йдеться в постанові.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що невиконання ТОВ Галтера пункту 11.1.2 договору було викликано некоректністю викладу останнього, що була допущена в момент укладення договору і полягала в невизначеності органу, якому повинно було бути передано певне майно. До того ж, у зв'язку зі зміною обставин, які неможливо було передбачити на момент укладення договору, відбулася зміна переліку майна, говориться в документі суду.
ДП Фінансування інфраструктурних проектів Державного агентства інфраструктурних проектів України 6 березня 2020 по результатами тендеру замовило ТОВ інститут Укрдорпроект проект аеродрому в Дніпрі за 24,53 млн грн.

в березні 2021 тоді ще міністр інфраструктури Владислав Криклій оголосив про початок будівництва першої черги аеродрому.

Контракт на підготовчі роботи у вересні 2020 отримала компанія Автомагістраль-Південь. А в лютому 2021 Альтіс виграв на тендері контракт на будівництво. Тоді до торгів очікуваною вартістю 5,70 млрд грн було допущено вісім конкурентів, а переможець знизив свою ціну на 31% до 3,95 млрд грн. Втім, як показує аналіз видання Наші гроші, закладені Альтіс кошти були повністю ринковими.

За перші місяці роботи на об'єкті велися не надто активно. Якщо не брати до уваги постійні заяви нардепа від Слуги народу Сергія Демченка, що аеропорт активно будується. Питання були з підготовчими роботами Автомагістраль-Південь.

А в травні Антимонопольний комітет раптом зупинив роботу в аеропорту. Точніше припинив державну допомогу, яку вони надають Міністерством інфраструктури України на проектування та будівництво аеродрому Міжнародного аеропорту Дніпропетровськ.

Оскільки Укрінфрапроект і ДП Фінансування інфраструктурних проектів не обиралися за конкурентною процедурою, не можна стверджувати, що надана їм економічна вигода була б доступною при звичайних умовах. Тому у Комітету є підстави вважати, що дана фінансова підтримка могла суттєво вплинути на конкуренцію в регіоні, говорилося в рішенні АМКУ.

Незважаючи на те, що АМКУ не висунуло ніяких претензій безпосередньо до тендеру, вже тоді Ліга антітраста припустила, що це може стати підставою для перегляду переможця і Автомагістраль-Південь отримає другий шанс освоїти 4 млрд грн, адже на тендері ця компанія програла в реченні Альтіс тільки 20 000 гривень і тільки тому, що вони робили пропозицію останніми.

Як бачимо, тендер дійсно скасували.

Втім, поки компанії готуються розкусити тендерний пиріг на 6 мільярдів, повернемося до питання землі і злітної смуги.

В початку 2020 голова Дніпропетровської ОДА Олександр Бондаренко в своєму блозі написав, що на території майбутнього аеропорту зараз знаходяться ділянки, що належать приватній особі, Южмашавіа і Дніпроавіа. Слід викупити землі, компанії перенести. У лютому повинні бути укладені всі угоди, зазначив екс голова ОДА, який, здається, був не в курсі, чиї насправді землі.

Викуповували чи землі, які в принципі і так належать державі, в ОДА не уточнювали, але в липні минулого року Дніпропетровська ОДА передала в оренду компанії НС-Дніпро землю під будівництво терміналу нового аеропорту строком на 49 років. Це 6 ділянок площею 7,6 га.

Передали землю, якої раніше розпоряджалося Дніпроавіа, в оренду компанії НС-Дніпро (одна з компаній Ярославського, яка буде займатися реконструкцією аеропорту. Цензор.НЕТ). Це підрядник інвестора. Він буде будувати термінал і супутню інфраструктуру, розповів Бондаренко.
Журналісти звернулися до Бондаренко з питанням, на яких умовах передані землі, але за тиждень відповіді так і не отримали.

Як вже зазначалося вище, в розпорядженні Цензор.НЕТ є відповіді на запити адвоката Олени Доненко представниці міськради Дніпра, з яких випливає, що ні в державну власність на баланс Мінінфраструктури, ні на баланс Міноборони, ні в комунальну власність споруди і майно аеропорту не передавалося.

Ситуація залишається підвішеною так, що може виявитися, що навіть після реконструкції та перебудови силами Ярославського, а також витрачання мільярдів бюджетних коштів, аеропорт фактично буде належати структурам, наближеним до Ігоря Коломойського.

До речі, одна з саме таких приватних компаній з кола впливу Коломойського ТОВ Міжнародний аеропорт Дніпропетровськ — вже який рік поспіль залишається єдиним і винятковим експлуатантом аеродрому Дніпра (включаючи злітно-посадкову смугу, яка так і не повернуто державі).

Такий винятковий статус дозволяє зазначеної приватної компанії одноосібно вирішувати, міжнародні або українські авіакомпанії допускати або не допускати до перельотів в або з міста Дніпро.

Наслідком таких по суті монопольних повноважень стало пряме блокування з боку експлуатанта аеродрому ТОВ МА Дніпропетровськ можливості здійснювати рейси через Дніпровський аеропорт таких міжнародних авіакомпаній, як Turkish Airlines, Lufthansa, Austrian Airlines і ін.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *